Puhoksen koulu_alasivun pääkuva

Puhoksen koulun esittely

1.5.2024     vapaa

10.5.2024   vapaa

Puhoksen koulu on 1.-6.-luokkien koulu ja se sijaitsee lähellä Orivettä Puhoksen taajamassa.

Koulumme tehtävänä on tarjota laadukasta perusopetusta. Painopistealueitamme ovat musiikki, luonto ja liikunta. Yhteistyö eri tahojen kanssa toimii hienosti : Puhoksen Vesa huolehtii kumppanuussopimuksella luistelukentän ja hiihtolatujen kunnosta. Pop Up-NUOKKARI järjestää nuorisolle toimintaa joka viikko ja kirjasto palvelee koulun yhteydessä parillisen viikon torstaina. Myös lasten liikuntakerhoissa käy paljon lapsia. Myös seurakunta, eri yhteisöt ja seurat sekä yksityishenkilöt tekevät kanssamme yhteistyötä. Koulumme tiloissa toimii lisäksi kaupungin päivähoito ja esiopetus.

Koulumme opetus tapahtuu kolmessa ryhmässä. Luokat 1-2, 3-4 ja 5-6 toimivat omissa luokissaan. Opetus on pääasiassa yhdysluokkaopetusta, mutta erityisluokan ja pienryhmätilojen ansiosta luokkien jakaminen tarvittaessa pienempiin ryhmiin onnistuu hyvin. Koulukirjasto on avoinna joka toinen viikko ja teemme monenlaista yhteistyötä kirjaston kanssa.

Liikunnallisuus näkyy koulussamme esimerkiksi liikunnallisina aamunavauksina, toiminnallisina oppitunteina ja erillisinä teemapäivinä! Meillä on koulun pihalla oma jääkiekkokaukalo ja pieni lähilatu, joita hyödynnetään opetuksessa monipuolisesti myös muilla kuin liikuntatunneilla. Lähiympäristössä on myös urheilukenttä ja talvisin hiihtoladut.

Koulumme oppimisympäristö on monipuolinen ja läheistä luontoa hyödynnetään opetuksessa usein. Kävelymatkan päässä on Puhoksen perinnenavetta, johon on kerätty eri vuosikymmenten koulukalusteita ja opetusvälineitä. Alueella on myös perinteikäs ja vanha, yhä toimiva mylly sekä koskesta virtansa saava voimalaitos. Läheinen Oriveden ranta tarjoaa hienon oppimisympäristön nuotiopaikkoineen.

Koulussamme puututaan mahdollisiin kiusaamisiin välittömästi, kun kiusaamisia havaitaan tai opettajakunnalle tulee tieto kiusatuksi joutumisesta. Olemme KiVa-koulu! Opimme toimimaan monenikäisten ihmisten kanssa, sillä kiinteistössä toimii myös päiväkoti ja esiopetus. Piha-alueemme on yhteinen kaikenikäisille!

Jaana Haverinen

Puhoksen koulun toiminnasta vastaava rehtori
jaana.haverinen@edu.kitee.fi
Kartanontie 5, 82430 Puhos